Het is alweer meer dan een jaar geleden dat Congrescentrum Orpheus het laatste live event organiseerde voor honderden mensen in een zaal. Door alle coronamaatregelen hebben we massaal kennis gemaakt met online en hybride events. Zo ook in Orpheus. In samenwerking met onze techniekpartner Nieuwenhuis AV zijn al vele unieke producties neergezet.
Nieuwenhuis Audiovisuele Apparatuur bestaat sinds 1926 en werkt al ruim 55 jaar samen met Orpheus. Ook voor hen was het even schakelen naar het ‘nieuwe normaal’ waarbij online events de standaard werden. Dennis Barmentloo, projectmanager bij Nieuwenhuis, vertelt: “Aan het begin van de coronacrisis zagen we dat de behoefte van onze opdrachtgevers veranderde. We hebben toen niet geaarzeld om te investeren in extra camera’s, platformen en streamingstechnieken en direct onze jarenlange ervaring in het live uitzenden en streamen kunnen inzetten. Technisch is echt alles mogelijk! Hierdoor hebben we het afgelopen jaar hele diverse online (en toen het mogelijk was ook hybride) events gerealiseerd. Dat liep van webinars in studio’s tot grote (online) tv-producties.”
Dennis ziet Nieuwenhuis nu meer als een sterk communicatiebureau. “Samen met de opdrachtgever werken wij de productie tot in detail uit. Voordat we ideeën uitwisselen, willen we eerst weten wat het doel is van het event; wat wil de opdrachtgever bereiken met zijn online event? Een andere belangrijke factor is de doelgroep; wie kijkt er mee? En ook niet onbelangrijk, wat is het budget? Door dit goed in kaart te brengen, kunnen de juiste keuzes worden gemaakt. Daarbij adviseren wij de opdrachtgever op basis van onze kennis en ervaring. Dat gaat van programmaopbouw tot presentatievaardigheden. Van het creëren van interactie tot de juiste sfeervolle setting. Elk event is voor ons uniek en dat vraagt maatwerk en aandacht. Ons ervaren team van technici werkt dan ook hard achter de schermen en ondersteunt onze opdrachtgevers en (gast)sprekers zodat zij zich kunnen focussen op de boodschap. Alleen zo wordt het event een succes.”
Volgens Dennis is Orpheus dé geschikte locatie om een online tv-productie te organiseren. “De diversiteit aan zalen is enorm. Dat maakt dat er voor elk event een geschikte ruimte is. Van een sfeervolle theaterzaal tot een moderne foyer. Van een black box studio tot subzalen voor workshops. Daarnaast zijn de mogelijkheden op technisch vlak eindeloos, waardoor geen vraag te gek is. En als het straks weer is toegestaan om gasten te ontvangen, is een upgrade naar een hybride event snel gerealiseerd. Die flexibiliteit is er ook in Orpheus. Zeker in deze tijd is dat heel fijn!”
Het organiseren van een (online) tv-productie heeft zo zijn voordelen. De kijkcijfers zijn hoog, er is minder verspilling door no shows en het bespaart reistijd en reiskosten. Nu opdrachtgevers er van hebben geproefd, zal het niet meer verdwijnen. Maar live events komen zeker terug volgens Dennis. “Sterker nog, het verlangen naar live groeit alleen maar op dit moment. Vooral naar de evenementen waarbij ontmoeten en netwerken voorop staat. Maar ik zie voor de toekomst ook kansen om live events te upgraden naar hybride events. Want waarom genoegen nemen met een volle zaal als je daarnaast ook nog eveneens zoveel (of meer) gasten online mee kunt laten kijken?”